• George Constantin
Descriere

MAGISTRE FĂRĂ SEAMĂN, SLAVĂ!
Interpreţi: George Constantin
Regizori: Ducu Darie

”În arta actorului, în această meserie de actor care oscilează atât de fragil între sublim și histrionic, apare rareori unul din cei ce sunt însemnaţi. Nu vorbesc de însemnătate ci de cineva care, dincolo de talent, de abilitate, de cunoștinte profesionale, de forţa dramatică sau comică, poartă în el - nu știm de unde - un semn. George Constantin, indiferent că juca în comedie sau dramă, trecea întotdeauna mai departe, fiindcă sub fruntea lui purta semnul tragic, o rară calitate la un actor, însemnul tragediei. Talentul și meseria îl făceau să reușească în interpretarea fiecărui rol. Însemnul tragic îl însingura și-l ridica, tulburător, peste nivelul interpretărilor obișnuite. În colaborarea sa cu regizorii mari, ei citeau această dimensiune a lui, fără de contur, imponderabilul, înlesnindu-i dezvăluirea. Atunci asistam la momente scenice de o rară și vibrantă mărturisire, momente pe care le numim câteodată incandescenţă scenică. E atât de greu de spus în vorbe de ce și cum se întâmplă miracolul, și sigur nu poate fi cuprins în metode. Prima oară când am trăit, tulburător, această stare la George Constantin a fost în Regele Lear, în regia lui Radu Penciulescu. Tot în regia lui a urcat aceste tăinuite trepte într-un rol în care n-ai fi bănuit o asemenea încărcătura, în Jocul ielelor de Camil Petrescu. Întâlnirea dintre un actor mare și un regizor mare îngăduie actorului să-și poarte, parcă, în palmă darul nepreţuit, înmânându-l spectatorilor. Așa a făcut George Constantin și în regia lui Andrei Șerban, atingând mari adâncimi poetice în rolul din piesa lui Marin Sorescu, Iona. Așa s-a întâmplat în filmul Reconstituirea, învelind tragicul său personal într-o carapace caustic-cinică, în regia lui Lucian Pintilie. Menţionez doar foarte puţin din marea carieră a actorului. S-a întâmplat să mă întâlnesc cu George Constantin într-una din cele mai dificile căutări de adevăr scenic din cariera mea. După o lungă gândire, tocmai acel semn al tragicului pe care îl purta neafectat, firesc, m-a hotărât să-i încredinţez rolul Prospero din Furtuna de Shakespeare. Colaborarea a fost minunată, deși timidă din partea amândurora, în efortul de a ne întâlni drumurile, de a ne răspunde unul altuia la întrebări, la exigenţa fiecăruia. La premieră am avut amândoi aceeași reacţie. La aplauze ne curgeau lacrimile pe faţă. George Constantin a fost un mare Prospero. L-am revăzut de curând în acest rol, pe banda video filmată în timpul repetiţiilor la Centrul de cultură românească de la New York. Am plâns la frumuseţea interpretării lui George Constantin. Poate, comparabilă cu puterea culorii în pictură este în arta actorului puterea cuvântului. George Constantin a dezvoltat într-un stil unic întrebuinţarea cuvântului, încărcându-l cu toată importanţa, cu toată densitatea înţelesului. Între cuvinte, între replici, între tirade, intervine pauza și rareori pauza devine tăcere. Tăcerile grele ale lui George Constantin erau adânci, pline de înţelesuri. În pictură personajele nu vorbesc dar lipsa vorbei rareori înseamnă tăcere. Felul în care George Constantin aducea tăcerea pe scenă - purtând în ea tot ce a născut-o - îl puteai citi în ochii lui, în umerii lui, în pașii lui, în nemișcarea lui. Exista o gravură de Durer în care este prezentă o asemenea tăcere, se numește Melancolia. George știa să picteze pe scenă tăcerea tristeţii, tragicul ei.” LIVIU CIULEI

Detalii: S-au folosit fragmente din piesele de teatru: Act veneţian de Camil Petrescu - regia Emil Mandric; Vilegiaturiștii de Maxim Gorki - regia Lidia Ionescu; Trei Surori de Anton Cehov - regia Ion Barna; Livada de vișini de Anton Cehov - regia Cornel Todea; Jocul ielelor de Camil Petrescu - regia Crin Teodorescu; Cei din urmă de Maxim Gorki - regia Radu Penciulescu; Petru Rareș de Horia Lovinescu - regia Sorana Coroamă Stanca; Henric IV de William Shakespeare - regia Lucian Giurchescu; Henric IV de Luigi Pirandello - regia Lucian Giurchescu; Vassa Jeleznova de Maxim Gorki - regia Ion Cojar; Insomnie de Adrian Dohotaru - regia Alexandu Dabija.S-au folosit fragmente din filmul documentar Regia Liviu Ciulei de Cornel Cristian, precum și fragmente din filmele artistice Reconstituirea - regia Lucian Pintilie; Inghiţitorul de săbii - regia Alexa Visarion, O vară de neuitat - regia Lucian Pintilie

Caracteristici
Suport media DVD
Regia
Interpreți
Imagine Color
Ecran normal (4/3)
Durata(minute) 137
Premiera 2014
Etichete:

Spune-ţi opinia

Autentifică-te sau Înregistrează un cont nou pentru a putea scie o opinie

George Constantin

  • 19,90 lei


Produse asemănătoare

Destinul Mareșalului
Înghițitorul De Săbii
HaiduciiDVD

HaiduciiDVD

19,90 lei

Răpirea Fecioarelor -DVD
Jocul Ielelor

Jocul Ielelor

29,90 lei

Reconstituirea

Reconstituirea

44,90 lei